Afstuderen Marga en Suzanne

Hallo allemaal!

Wij zijn Suzanne Roeleveld en Marga Willemsen. Wij willen jullie hier graag wat vertellen over onze periode in ‘Ananda Nilayam’ (2011). Misschien kunnen we jou wel enthousiast (of nog enthousiaster) maken om voor een periode in India stage te lopen of misschien ook wel af te studeren.

Wij zijn twee meiden die de opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlening hebben gedaan op de Christelijke Hogeschool in Ede. Voor ons afstuderen hadden we de mogelijkheid om dit in het buitenland te doen.

Marga, die al eerder in Ananda Nilayam is geweest, heeft door enthousiaste verhalen Suzanne overgehaald om samen met haar af te reizen naar India. Drie maanden afstuderen op de mooiste locatie die wij kunnen bedenken! Dit betekende veel computeruren met als doel een mooi eindproduct. Wij hebben het pedagogisch leefklimaat in ‘Ananda Nilayam’ onderzocht. Wij hebben gezien dat de hechte familie en de sterke onderlinge liefde duidelijk aanwezig zijn, wat voor een opgroeiend kind ontzettend belangrijk is. Dit is heel mooi om te zien. Elkaar helpen en met elkaar meeleven hoort er in ‘Ananda Nilayam’ helemaal bij. En dit allemaal met een glimlach op het gezicht! De pedagogische vaardigheden die wij in Nederland aanleren en die voor ons ‘gewoon’ zijn in het werken met kinderen zijn hier minder bekend. Het geven van een compliment aan een kind is bijvoorbeeld iets wat men in India minder kent. Wij hebben gezocht naar een weg om belangrijke kennis en vaardigheden die we in Nederland kennen over te dragen waarbij we deze vooral combineren met de mooie kanten van het Indiase leven. Dit hebben wij gedaan door het programma: ‘Get together, to make this house a happier place’ te ontwikkelen’. In dit programma hebben we ons gericht op drie verschillende aspecten die het pedagogisch leefklimaat beïnvloeden. Allereerst hebben we ons gericht op de visie van het huis en hoe de groepswerker hiermee omgaat. We hebben het inwerkprogramma ‘Make ready’ gemaakt waarin de (nieuwe) groepswerker vanaf de start bekend raakt met de manier van werken binnen ‘Ananda Nilayam’. Daarnaast hebben we ons gericht op het contact tussen groepswerker en de groep kinderen. We hebben een map gemaakt (‘Growing together’) waarin hulpmiddelen (beloningssysteem, spelletjes etc.) aan de groepswerker worden aangeboden die haar kunnen helpen in het werken met de groep kinderen. Tot slot hebben we ons gericht op het contact tussen groepswerker en het individuele kind. Hiervoor hebben we de bestaande IRT-middelen opgepakt om door middel hiervan de groepswerker in het contact met het kind pedagogische vaardigheden aan te leren (‘Creative education’). Voor het uitvoeren van deze programma’s zijn er Nederlandse vrijwilligers en/of stagiaires nodig. Dus word je hier enthousiast van... Gewoon gaan!

Naast ons werk voor school hebben wij enorm genoten van het heerlijke weer, het lekkere eten, de mooie natuur en cultuur. Wij hebben ook wat andere taken op ons genomen zoals tijd doorbrengen met de meiden van ‘Ananda Nilayam’. Wat een ontspanning om samen met de meiden te genieten van spelletjes op de veranda. De kinderen op bed leggen was ook elke keer weer een feest. Het werd altijd veel later dan we dachten. Het is heerlijk om te zien dat de meiden daar zo van genieten maar wij eigenlijk nog meer! Daarnaast was het mogelijk om in de weekenden de omgeving van Bapatla te verkennen. Lekker met de autoriksja naar het strand, op de fietsriksja naar het dorp voor wat boodschapjes en een wandeling maken door de mooie natuur van India!

Wij zijn ontzettend dankbaar voor de prachtige tijd in India!  Het zijn drie maanden die we nooit meer zullen vergeten en we raden iedereen aan om eens een bezoekje te brengen aan het bijzondere, kleurrijke en warme India! Het is heerlijk om helemaal bij de ‘Ananda Nilayam’ familie te horen en van hen te genieten!

 

In beeld